Pankkitili yritystiliksi? -HETKINEN-

24.03.2022

Seuraava tilanne on tosi ja tapahtui eräälle toiminimiyrittäjälle. Eikä kuulemamme mukaan ole ainoa.

Pankki oli ollut yrittäjään jo useamman kerran yhteydessä. Pitäisi muuttaa toiminimen käytössä oleva pankkitili tavallisesta käyttötilistä yritystiliksi. Yrittäjä oli saanut aikansa keploteltua asian kanssa, kunnes äskettäin ei enää auttanut, vaan pankin mukaan tilin statuksen vaihto oli nyt aivan välttämätöntä hoitaa kuntoon. No, ei auta, ajatteli yrittäjä, ja antoi luvan.

Kului jokunen päivä, kunnes puhelin pirisi. Verohallinnosta soitettiin ja kerrottiin, että verohallinnon tiedossa oleva e-laskutusosoite ei toimi enää. Eli siis yrittäjä oli tähän saakka vastaanottanut verojensa maksutiedot e-laskuina oman toiminimensä käytössä olevalle tilille, mutta nyt se ei enää onnistunutkaan. Verohallinto pyysi ottamaan pankkiin yhteyttä ja selvittämään, mikä olisi oikea verkkolaskuosoite. Ja siis huomiona vielä, että pankkitili sinällään oli pysynyt samana. Tilin muoto oli vain muuttunut käyttötilistä yritystiliksi.

Seuraavaksi tulikivenkatkuinen soitto pankkiin. Toisessa päässä oli kovasti ymmärtäväinen asiakaspalvelija, joka kertoi, että yritystiliin tosiaan täytyy aktivoida e-laskujen vastaanotto erikseen päälle, ja lupasi laittaa asiakkaan tiedoksi myös nyt sitten voimassa olevan verkkolaskuosoitteen - sitä(kään) kun ei pystynyt asiakas itse tarkistamaan mistään. Tai ei ainakaan tiennyt, mistä suunnasta verkkopankkia kyseinen detalji olisi löytynyt.

Asiakas oli siis aiemmin vastaanottanut oman toiminimensä tilille e-laskuja pankkitilinumeron perusteella eli IBAN-muotoisen "osoitteen" mukaan. Nyt kun pankkitili muuttui yritystiliksi, asiakkaan verkkolaskuosoite muuttui ns. OVT-muotoiseksi eli yrityksen y-tunnukseen perustuvaksi. Ja tässä kyseisessä tapauksessa vaaditaan yhden e-laskun vastaanottaminen ennen kuin yrityksen verkkolaskuosoitteesta tulee julkinen eli se aktivoituu.

Aivan valtava vaiva pienestä asiasta, puhumattakaan siitä, minkälaisia kustannuksia yrittäjä jatkossa maksaa yritystilistään, verkkolaskujen vastaanotto kun on luonnollisesti erikseen laskutettava palvelu. Yrittäjää lievästi sanoen harmittaa, koska hän kokee, että yritystiliin vaihto huononsi pankkipalvelua - ja mitä mahtaa olla vielä odotettavissa? Käyttötiliin kytketty e-laskuosoitekin on ilmoitettu lukuisille laskuttajille, ja nyt kaikille pitää saada tietoon uusi osoite.

Mitä tästä nyt sitten opittiin? No ainakin se, että aina kun pankista ollaan yrittäjään yhteydessä ja sanotaan, että nyt pitäisi muuttaa sitä ja tätä toimintatapaa, niin kannattaa PYSÄHTYÄ ja SOITTAA OMAAN TILITOIMISTOON. Totuus nimittäin on se, että aikaansa seuraava tilitoimisto pystyy tarjoamaan aivan vastaavat verkkolaskutuspalvelut kuin pankki. Lisäksi yrittäjä pystyy maksamaan omat laskunsa omalta yritystililtään aivan samoin kuin verkkopankissa. Ja kaiken lisäksi, aineisto on saman tien myös kirjanpitäjän käytettävissä, se arkistoituu sähköiseen arkistoon, eikä maksa yhtään sen enempää kuin pankkien palvelumaksut.

Eri pankkien palveluissa on varmasti eroja, ja toisissa pankeissa toiset asiat sujuvat helpommin ja toiset vaikeammin kuin toiset. Varmuuden vuoksi suosittelemme kuitenkin lämpimästi, että aina, kun yrittäjälle tarjotaan yrityksen hallinnointiin liittyviä sähköisiä palveluja kenen tahansa toimesta, hän konsultoisi omaa tilitoimistoaan ennen kuin ottaa asiaan minkäänlaista kantaa. Ettei tulisi makseltua turhasta, tai hankittua itselleen ja tilitoimistolleen valtavaa ylimääräistä vaivannäköä, mikäli esimerkiksi verkkolaskutus haluttaisiinkin joskus kääntää tilitoimiston järjestelmään.

Kannattaa aina muistaa, että oma kirjanpitäjä on yrittäjän paras kaveri. Ainakin pitäisi olla.

-Mari